Platforma Marka Zuckerberga rozpoczęła prace nad własną sztuczną inteligencją już w 2023 roku, jednak zapowiadane funkcje pojawią się dopiero teraz. Kilka dni temu Facebook rozsyłał powiadomienia informujące o zmianie zasad ochrony prywatności w związku z wprowadzaniem nowych funkcji AI w usługach Meta. Facebook będzie wykorzystywał dane swoich użytkowników w tym celu, jednak przewidziano prawo do sprzeciwu.
Memiczne oświadczenia wysyłane w łańcuszkach jakiś czas temu okazują się dziś wręcz chichotem historii, ponieważ dziś faktycznie możemy przeciwstawić się wykorzystaniu naszych danych przez Meta do trenowania ich AI.
Meta wykorzysta dane użytkowników – do jakich narzędzi AI?
Huczne zapowiedzi narzędzi AI od Meta, przestają być tylko i wyłącznie medialnym szumem. Platforma przygotowuje się do ich wprowadzenia, jednak przed tym rozpoczęła szeroko zakrojoną kampanię informacyjną i zmianę przepisów o ochronie danych. Na stronie META widnieje taka informacja:
SI w Meta to nasza kolekcja generatywnych funkcji i doświadczeń związanych z generatywną SI, takich jak Meta AI i Narzędzia kreatywne SI, wraz z modelami, na których się opierają.
Informacje, które udostępniasz w naszych produktach i usługach, mogą obejmować np.:
– Posty
– Zdjęcia i podpisy
– Wiadomości, które przesyłasz do SI
Nie wykorzystujemy treści Twoich prywatnych wiadomości ze znajomymi i rodziną do szkolenia SI.
Oznacza to, że Meta od 26 czerwca będzie wykorzystywała dane użytkowników do doskonalenia swojej generatywnej sztucznej inteligencji. Pierwsi testerzy tych narzędzi donoszą, że będą to generatory obrazów oraz chatboty.
Jak zgłosić sprzeciw?
Kiedy w 2023 ogłoszone zostały plany Mety na wprowadzenie narzędzi opartych o generatywną sztuczną inteligencję, to walle zalało tsunami łańcuszkowych oświadczeń, rodem z pierwszej dekady XXI wieku. Oświadczenie to kopiowano i wrzucano na walla, w celu ochrony swoich danych przed wykorzystaniem przez AI. Wtedy budziło to powszechny śmiech i swoją drogą powstało kilka naprawdę dobrych memów. Dziś jednak okazuje się, że faktycznie AI od Mety będzie wykorzystywało dane użytkowników, ale można się temu sprzeciwić.
W centrum pomocy Facebooka powstała nawet specjalna strona „Wyraź sprzeciw wobec wykorzystywania informacji o Tobie na potrzeby SI na platformach Meta”.
Można wejść bezpośrednio w ten link
Aby złożyć taki sprzeciw, należy podjąć następujące kroki:
- Wybrać kraj zamieszkania.
- Podać adres e-mail.
- Napisać w jaki sposób takie przetwarzanie danych wpływa na Ciebie?
- Podać wszelkie dodatkowe informacje, które pomogą Mecie w sprawdzeniu Twojego sprzeciwu.
Czy jest sens zgłaszać sprzeciw?
Dochodzimy do sedna całego problemu, czyli sensowności składania takiego oświadczenia. Dlaczego to w ogóle wchodzi w spektrum rozważań? Ano dlatego, że Meta z jednej strony podaje, że:
Rozpatrzymy sprzeciw zgodnie z odpowiednimi przepisami o ochronie danych. Jeśli Twój sprzeciw zostanie uwzględniony, będzie miał zastosowanie w przyszłości.
W porządku, to jest jak najbardziej zrozumiałe. Meta dodaje jednak pod spodem, że:
Możemy nadal przetwarzać informacje o Tobie w celu tworzenia i ulepszania SI w Meta, nawet jeśli wyrazisz sprzeciw lub nie korzystasz z naszych produktów i usług. Może się to na przykład zdarzyć, jeśli Twój wizerunek lub Twoje informacje:
– Pojawią się w dowolnym miejscu na obrazie udostępnionym w naszych produktach lub usługach przez osobę, która z nich korzysta
– Zostaną wspomniane w postach lub podpisach udostępnianych przez inną osobę w naszych produktach i usługach
Oznacza to, że nawet w przypadku wyrażenia sprzeciwu, Meta może wykorzystać Twoje dane, jeżeli np. ktoś wrzuci zdjęcie z Tobą i sam korzysta z narzędzi AI.
Zastrzeżesz swoje dane?
Ja mam zamiar korzystać i testować narzędzia AI od Mety, dlatego nie będę wysyłał sprzeciwu. Ciekawi mnie jednak ile osób zdecyduje się wysłać taki sprzeciw i czy będzie to skuteczne. Jak sami możemy przeczytać, mimo sprzeciwu Meta nadal będzie mogła wykorzystywać dane, jeżeli takie informacje zostaną wspomniane w postach lub podpisach udostępnianych przez inną osobę.
Sprzeciwisz się, czy pozwolisz, aby Meta wykorzystywała Twoje dane do szkolenia ich AI?
Chcesz być na bieżąco z Newsami?
Śledź dział – Wiedza Kaizen Ads
Jesteś zainteresowany współpracą w temacie obsługi Instagram Ads lub może potrzebujesz konsultacji?
Napisz: kontakt@kaizenads.pl
Zadzwoń: +48 881 228 124
Komentarz specjalisty