Zostańmy w kontakcie
Lofty Kościuszko
ul. Metalowców 13/107
Chorzów 41-500
kontakt@kaizenads.pl
+48 881228124

ChatGPT wprowadził nową funkcję „Ucz się i przyswajaj wiedzę”.

OpenAI wprowadziło nową funkcję ChatGPT: „Learn with me”, czyli po polsku: „Ucz się i przyswajaj wiedzę”. Brzmi jak rewolucja? Na LinkedIn już czuję zapach kolejnego fali hurraoptymizmu. Za chwilę pojawią się głosy: to koniec nauczycieli, korepetytorów, kursów, edukacji!

Zanim jednak dojdziemy do tego etapu, postanowiłem sprawdzić to sam – na chłodno, z ciekawością, ale i z nutą sceptycyzmu.

Zrobiłem 3 testy. Chciałem sprawdzić, jak nowa funkcja poradzi sobie jako:

  • nauczyciel języka japońskiego (hiragana),
  • przewodnik po podstawach sztucznej inteligencji,
  • wsparcie w logice matematycznej, zwłaszcza przy moim ukrytym skillu: prawach de Morgana.

 

TEST 1 – Język japoński: Hiragana あいうえお 

Zaczęliśmy klasycznie – od a (あ), i (い), u (う), e (え), o (お). Wyjaśnienie poprawne, prosto i jasno. Ale już przy próbie praktyki zrobiło się nieco… chaotycznie.

ChatGPT zaproponował test: napisz na kartce znak, kliknij „dalej”.

Zapytałem: a jak sprawdzisz czy zrobiłem to dobrze?

Odpowiedź: Wkleisz mi zdjęcie, a ja ocenię, zwłaszcza pod kątem kolejności kresek.

Zapytałem więc: a pokazałeś mi, jak te kreski stawiać?

Werdykt: Dla osoby, która dopiero zaczyna naukę japońskiego – za mało konkretu.

 

TEST 2 – Sztuczna inteligencja: AI, ML, DL 

Tu nowa funkcja naprawdę pokazała potencjał.

  • Schematy, zależności między AI → ML → DL
  • Proste testy wiedzy
  • Przykłady z życia (rozpoznawanie obrazów, chatboty, predykcja danych)

To była dobrze zaprojektowana lekcja – lekcja miała cel, sens i była przyjemna.

 

Werdykt: Świetna forma wprowadzenia do AI – idealna dla początkujących i osób chcących zrozumieć podstawy.

 

TEST 3 – Logika matematyczna: Prawo de Morgana 

Trochę teorii dla przypomnienia:

Drugie prawo de Morgana:
¬(A ∧ B) ≡ (¬A) ∨ (¬B)

Po ludzku:
„Nieprawda, że dwie rzeczy dzieją się jednocześnie” = „przynajmniej jedna z nich się nie dzieje”

Zamieniamy:
Nie (A i B) → Nie A lub Nie B

No i tu… zaczęła się nocna polemika. Ja vs ChatGPT o 1:30 nad ranem.
Nowa funkcja zaczęła bronić swojej błędnej interpretacji negacji. Było zamieszanie, niepotrzebne komplikacje, błędne przykłady. Gdybym nie znał logiki formalnej – mogłoby to wprowadzić w błąd.

Werdykt: Bliżej niż dalej – ale dla laika może być mylące.

 

Podsumowanie – czy to przyszłość edukacji?

W duchu kintsugi (金継ぎ) – japońskiej sztuki naprawiania rzeczy poprzez podkreślenie ich pęknięć, a nie ukrywanie ich – można powiedzieć, że ta nowa funkcja ma potencjał, ale też rysy. I to właśnie one są teraz najciekawsze.

Jeśli chodzi o testy:

AI – tak, dobrze i zrozumiale.

Logika – prawie dobrze, ale może namieszać.

Język japoński – zbyt ogólnie i bez praktycznego wsparcia.

Czy nauczyciele, kursy i szkolenia są zagrożone? Na razie nie…,ale dobry nauczyciel, który będzie umiał wykorzystać takie narzędzie – już teraz ma ogromną przewagę zwłaszcza, że z duchem japońskiego podejścia każda chwila nauki jest unikalna. A technologia może ją tylko wzbogacić, nie zastąpić.
Testy zrobione w omawianym artykule: 
Logika:

 

 

Język japoński:
AI: 

Chcesz więcej takich newsów? Zapisz się do naszego Newslettera:

Szukasz szkolenia w zakresie genAI dla Ciebie lub Twojej firmy? Napisz!

    Autor

    Author avatar
    Krystian Kruk (鴉)
    Founder & CEO

    Komentarz specjalisty

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *