
OpenAI wprowadziło nową funkcję ChatGPT: „Learn with me”, czyli po polsku: „Ucz się i przyswajaj wiedzę”. Brzmi jak rewolucja? Na LinkedIn już czuję zapach kolejnego fali hurraoptymizmu. Za chwilę pojawią się głosy: to koniec nauczycieli, korepetytorów, kursów, edukacji!
Zanim jednak dojdziemy do tego etapu, postanowiłem sprawdzić to sam – na chłodno, z ciekawością, ale i z nutą sceptycyzmu.
Zrobiłem 3 testy. Chciałem sprawdzić, jak nowa funkcja poradzi sobie jako:
- nauczyciel języka japońskiego (hiragana),
- przewodnik po podstawach sztucznej inteligencji,
- wsparcie w logice matematycznej, zwłaszcza przy moim ukrytym skillu: prawach de Morgana.
TEST 1 – Język japoński: Hiragana あいうえお
Zaczęliśmy klasycznie – od a (あ), i (い), u (う), e (え), o (お). Wyjaśnienie poprawne, prosto i jasno. Ale już przy próbie praktyki zrobiło się nieco… chaotycznie.
ChatGPT zaproponował test: napisz na kartce znak, kliknij „dalej”.
Zapytałem: a jak sprawdzisz czy zrobiłem to dobrze?
Odpowiedź: Wkleisz mi zdjęcie, a ja ocenię, zwłaszcza pod kątem kolejności kresek.
Zapytałem więc: a pokazałeś mi, jak te kreski stawiać?
Werdykt: Dla osoby, która dopiero zaczyna naukę japońskiego – za mało konkretu.
TEST 2 – Sztuczna inteligencja: AI, ML, DL
Tu nowa funkcja naprawdę pokazała potencjał.
- Schematy, zależności między AI → ML → DL
- Proste testy wiedzy
- Przykłady z życia (rozpoznawanie obrazów, chatboty, predykcja danych)
To była dobrze zaprojektowana lekcja – lekcja miała cel, sens i była przyjemna.
Werdykt: Świetna forma wprowadzenia do AI – idealna dla początkujących i osób chcących zrozumieć podstawy.
TEST 3 – Logika matematyczna: Prawo de Morgana
Trochę teorii dla przypomnienia:
Drugie prawo de Morgana:
¬(A ∧ B) ≡ (¬A) ∨ (¬B)
Po ludzku:
„Nieprawda, że dwie rzeczy dzieją się jednocześnie” = „przynajmniej jedna z nich się nie dzieje”
Zamieniamy:
Nie (A i B) → Nie A lub Nie B
No i tu… zaczęła się nocna polemika. Ja vs ChatGPT o 1:30 nad ranem.
Nowa funkcja zaczęła bronić swojej błędnej interpretacji negacji. Było zamieszanie, niepotrzebne komplikacje, błędne przykłady. Gdybym nie znał logiki formalnej – mogłoby to wprowadzić w błąd.
Werdykt: Bliżej niż dalej – ale dla laika może być mylące.
Podsumowanie – czy to przyszłość edukacji?
W duchu kintsugi (金継ぎ) – japońskiej sztuki naprawiania rzeczy poprzez podkreślenie ich pęknięć, a nie ukrywanie ich – można powiedzieć, że ta nowa funkcja ma potencjał, ale też rysy. I to właśnie one są teraz najciekawsze.
Jeśli chodzi o testy:
AI – tak, dobrze i zrozumiale.
Logika – prawie dobrze, ale może namieszać.
Język japoński – zbyt ogólnie i bez praktycznego wsparcia.
Czy nauczyciele, kursy i szkolenia są zagrożone? Na razie nie…,ale dobry nauczyciel, który będzie umiał wykorzystać takie narzędzie – już teraz ma ogromną przewagę zwłaszcza, że z duchem japońskiego podejścia każda chwila nauki jest unikalna. A technologia może ją tylko wzbogacić, nie zastąpić.
Testy zrobione w omawianym artykule:
Logika:
Komentarz specjalisty