Nie da się ukryć, że Mark Zuckerberg należy do ludzi bardzo inteligentnych i dobrze wyczuwających nadchodzące trendy. Założyciel “Twarzoksiążki” nie zamierza stać bezczynnie w obliczu rewolucji AI i wchodzi do gry.
Ogłosił on na łamach swojego nowego portalu społecznościowego Threads, że Meta kupuje w tym roku aż 350 000 układów graficznych Nvidia H100. Głównym celem tej jakże imponującej inwestycji jest jak najszybsze osiągnięcie Silnej Sztucznej Inteligencji. Co oznacza to dla przeciętnego zjadacza feedu w social mediach?
Wyścig się rozpoczął – Meta nie zamierza zostawać w tyle!
Rok 2023 naznaczony został tematem sztucznej inteligencji, która odmieniana była przez wszystkie przypadki i branże, na które może wpłynąć. Nie powinien więc dziwić fakt, że największe technologiczne korporacje świata zamierzają wziąć czynny udział w tym wyścigu. Z początku nie wiedzieliśmy, czym jest technologiczne złote runo, po które tak spieszno Big-Techowej paczce, jednak motywacje biznesowe i ambicje szybko wyszły na jaw.
Nagrodą w tym wyścigu jest coś, co może zdefiniować rozwój technologiczny naszej cywilizacji na najbliższe stulecia. Przesadzam? Otóż, mimo że jestem geekiem, to nie. AGI (Silna Sztuczna Inteligencja) ma być samoświadomym, cyfrowym bytem, który swoimi umiejętnościami intelektualnymi będzie dorównywał, a nawet zdecydowanie przewyższał rodzaj ludzki.
Mark Zuckerberg ogłosił ostatnio, że Meta jest właśnie w trakcie finalizowania zakupu 350 000 układów graficznych Nvidia H100. Warto dodać, że owy układ graficzny kosztuje około 30 000 dolarów za sztukę. Prosta matematyka podpowiada, że Zuckerberg na same układy graficzne zamierza wydać ponad 10,5 miliarda dolarów.
Peleton pędzi przed siebie, ale trasa jeszcze nieznana
Zuckerberg, jak i cała branża technologiczna musiała patrzeć na debiut OpenAI i popularyzację ChatuGPT, z miną memowego Pikatchu. Big Tech ewidentnie zaspał popularyzację technologii, która przecież wcale nie jest nowością. Rozwój sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, to dekady badań. OpenAI jednak doskonale wyczuło moment na popularyzację rozwiązań AI. ChatGPT okazał się fenomenem, który pokazał całemu światu, że chatboty oparte o LLM, to narzędzie niemalże doskonałe.
To właśnie w listopadzie 2022 (premiera ChauGPT 3,5), rozpoczął się wyścig o dominację w branży sztucznej inteligencji. Pretendentem tego wyścigu okazała się firma, która zdecydowanie nie dysponowała tak gargantuicznymi budżetami, jak Meta, Google, czy Apple.
Zuckerberg wykonuje drybling z technologiczną piłką niczym Cristiano Ronaldo
Mark Zuckerberg to biznesmen i wizjoner z krwi i kości. Choć jego umiejętności interpersonalne mogą w wielu osobach budzić spore wątpliwości, tak pewne jest to, że twórca Facebooka doskonale czuje, w którą stronę zmierza technologiczny świat. Nie, nie jest to metaversum. Ten flagowy projekt Zuckerberga, z którym ten utożsamiał się przez ostatnie lata, był niezwykle kosztowny.
Wydawało się, że wejście do gry sztucznej inteligencji całkowicie wytrąciło z równowagi Zuckeberga. Nic bardziej mylnego. Mark szybko wyczuł zbliżającą się fascynację AI i postanowił wykonać drygling w branży technologii, którego nie powstydziłby się nawet najlepszy strzelec Realu Madryt. Początkowo wydawało się, że Meta będzie tylko oscylowała wokół tematyki sztucznej inteligencji, co potwierdzały prace nad asystentami AI.
Zmianę perspektywy wprowadziła konferencja Meta Connect 2023, na której potwierdzono szeroki front prac nad wykorzystaniem AI w produktach Mety. Okazuje się jednak, że Zuckerberg nie zamierza poprzestać tylko na interaktywnych chatbotach, ale wchodzi do wyścigu po Silną Sztuczną Inteligencję (AGI).
Inwestycja na dziesiątki miliardów dolarów – budowa data center dla AGI
Plany Zuckerberga są tak ambitne, że nie powstydziłby się ich nawet sam Aleksander Macedoński (jeśli żyłby w XXI wieku). Meta chce stworzyć gigantyczną infrastrukturę, która zapewni moc obliczeniową odpowiadającą 600 000 jednostkom wspomnianych wcześniej H100 od Nvidii. Tak skonstruowany „mózg” AGI ma być obszarem testowym dla rozwijające się Silnej Sztucznej Inteligencji.
Warto dodać, że wszystko to ma płynnie łączyć się z metawersum, które nadal będzie rozwijane. Świetnym przykładem możliwości technologii VR od Zuckerberga jest ostatni pokaz Metawersum nowej generacji, o którym więcej pisałem tutaj. Meta chce łączyć światy wygenerowane przez AI z naszą rzeczywistością. Jednym z narzędzi, które mają ku temu służyć, będą okulary Ray-Ban VR oraz gogle Quest.
W wyścigu po AGI bierze udział także Microsoft, Google oraz OpenAI. Zuckerberg wierzy, że wielomiliardowa inwestycja sprawi, że to właśnie Meta opracuje AGI najszybciej i tym samym zrewolucjonizuje nie tylko rynek social mediów, ale tak naprawdę cały świat biznesu. Trzeba przyznać, że ambitny plan może się udać, zważywszy na popularność Facebooka, Instagrama, czy Threads. Pytanie tylko, czy reszta technologicznego wyścigu na to pozwoli?
W Kaizen Ads (カイゼンアッズ)
AI występuje nie tylko w naszej nazwie 🙂
Zapraszamy do śledzenia naszej nowej Serii:
愛とAI – “Ai to AI” – w wolnym tłumaczeniu “Z miłości do AI”
Jeśli zastanawiasz się jak wdrożyć AI do swojego biznesu lub chcesz żebyśmy przeprowadzili dla Ciebie szkolenie z ChatGPT, Midjourney i innych narzędzi opartych o sztuczną inteligencję daj znać.
Wyślij wiadomość
kontakt@kaizenads.pl
Zadzwoń:
+48 881 228 124
Komentarz specjalisty