
Do tej pory metawersum i wirtualna rzeczywistość raczej kojarzyły się nijako. Zapowiedź Zuckerberga z 2021 przywodziła bardziej na myśl przaśną wyglądającą grę rodem z pierwszej dekady XXI wieku, a nie nowoczesną, wirtualną rzeczywistość. Okazuje się jednak, że Zuckerberg przyczaił się niczym Leo Messi w środkowej strefie boiska, aby wyprowadzić kontratak i zagiąć konkurencję.
Konferencja Meta Connect 2023 oraz prezentacja Metaverse w podcaście Lexa Friedmana całkowicie wywraca stolik Google, Apple i pozostałego Big Techu. Meta wraca do gry i pokazuje, że prace trwające za kulisami mają zdecydowany sens. Czy Zuckerberg wprowadzi nas w wirtualną rzeczywistość, która do złudzenia przypominać będzie nasz prawdziwy świat? On już to zrobił.
Meta Connect 2023, czyli Zuckerberg odsłania karty i wyciąga asa z rękawa
Nic nie zapowiadało, że konferencja Meta Connect 2023 będzie tak mocnym zagraniem ze strony Mety. Co prawda spodziewano się prezentacji nowego zestawu do VR (Quest 3), ale raczej miało być to dopełnienie wcześniejszych oficjalnych (i tych nieoficjalnych) informacji. Prezentacja zestawu VR potwierdziła, że Quest 3 będzie tak naprawdę odpowiednikiem Apple Vision Pro. Prawdziwe rewelacje odnośnie Quest 3 pojawiły się jednak w specjalnie poświęconym VRowi odcinku podcasty Lexa Friedmana.
W podcaście zaprezentowano możliwości najnowszego urządzenia od Mety. Co ciekawe, Zuckerberg wraz ze swoimi współpracownikami zamierza wprowadzić całkowicie nową jakość jeśli chodzi o metawersum. Prezentacja w niczym nie przypomina animowanych awatarów w stylu gier indie. Metaverse wywołuje nie tylko wizualny zachwyt ale przede wszystkim pozostawia nieodparte wrażenie, że przenoszenie się do wirtualnych światów może stać się słodko kuszącą alternatywą dla często przygniatającej rzeczywistości.
Hiperrealistyczne metawersum – przyszłość nadeszła dziś
Przeprowadzony przez Fridmana wywiad z Zuckerbergiem w metawersum, to całkowicie nowa jakość wirtualnej rzeczywistości. Quest 3 jest w stanie wykonać pełen skan twarzy i nakładać na wygenerowany obraz mimikę w czasie rzeczywistym. Technologia ta przypomina nieco to, co znamy z motion capture.
Fotorealistyczny wirtualny awatar to tylko przedsmak możliwości, jakie daje technologia VR. Scenariusze z gier i filmów sci-fi coraz mocniej manifestują, że dzieją się tu i teraz. Zuckerberg w trakcie podcastu wspomniał o tym, że Meta chce łączyć technologię VR ze sztuczną inteligencją. Głównym założeniem firmy jest umożliwienie ludziom na tworzenie wirtualnej rzeczywistości, w której świat sztucznej inteligencji przenika się z naszą codziennością.
Wyobraź sobie uniwersum, do którego zawsze chciałeś lub chciałaś trafić. Dzięki VR i AI już niedługo będzie możliwe odpoczywanie z hobbitami w Shire, emocjonujący lot Sokołem Milenium między systemami planetarnymi lub obserwowanie Gotham City w obecności Mrocznego Rycerza.
Wszystko w rzeczywistości, która do złudzenia będzie przypominała nasz świat. Taka digitalizacja doznać budzi jednak sporo obaw, które jak najbardziej są uzasadnione. Choć problem ten najczęściej roztrząsany był dotychczas w filmach i serialach, tak VR i nieustanne strzały dopaminowe serwowane przez metawersum, mogą mieć zgubny wpływ na społeczeństwo. Przed takimi scenariuszami przestrzegają chociażby takie produkcje jak Black Mirror, Surogaci, czy Player One. Ostatni przykład jest chyba najbardziej trafny, ponieważ pokazuje do czego może doprowadzić nas rozwój tej technologii na przestrzeni następnych 15 lat tak intensywnego progresu, jaki obserwujemy dzisiaj.
Meta AI jako awatary, które pomogą w Twoim codziennym życiu
Zuckerberg zamierza jednak iść znacznie dalej i zacząć oswajać społeczeństwo ze sztuczną inteligencją. VR jest i z pewnością jeszcze długo będzie ciekawostką dla geeków i pasjonatów technologii. Plan Zuckerberga, to jednak popularyzacja generatywnej sztucznej inteligencji w przeciągu następnych miesięcy.
W tym celu mają pomóc awatary AI, które lada moment pojawią się we wszystkich komunikatorach należących do Mety. Wewnątrz Messengera, WhatsAppa i Instagrama dostępne będą specjalne czaty z botami AI. Do wyboru dostaniemy ponad 30 różnych osobowości, które pomogą w codziennych zadaniach i rozterkach.
Szukasz przepisu na quesadille? Piszesz do bota kucharza. Masz ochotę porozmawiać o historii? Wybierasz bota archeologa. Możliwości ma być naprawdę sporo zaś niektóre awatary będą sygnowane twarzami i osobowościami znanych osób. Wśród nich ma znaleźć się chociażby Snoop Dogg, jak i Abraham Lincoln. Choć na ten moment boty będą odpowiadały jedynie w formie pisemnej, tak jedynie kwestią miesięcy jest jak pojawią się głosowe i wizualne wersje wirtualnych znajomych AI.
AI Studio – stwórz własnego awatara AI według własnych upodobań
W trakcie konferencji Meta Connect 2023 zapowiedziano jeszcze jeden istotny z punktu widzenia popularyzacji AI projekt. Mowa o AI studio, czyli software’owej platformie, która umożliwi użytkownikom tworzenie własnych awatarów AI. Ukierunkowanie osobowości i charakteru takiego awatara sprawi, że stanie się on jeszcze bardziej osobisty. W niedalekiej przyszłości będzie z pewnością możliwość wyboru nie tylko charakteru, ale także warstwy audio-wizualnej. Meta zapowiedziała, że w przyszłości będzie także możliwość wchodzenia z awatarami w interakcje bezpośrednio w metawersum.
Podsumowując, Mark Zuckerberg chce spopularyzować sztuczną inteligencję wśród użytkowników swoich aplikacji. To bardzo przyszłościowy kierunek, ponieważ narzędzia oparte o generatywną sztuczną inteligencję często mają zbyt wysoki prób wejścia. Implementacja AI w komunikatorach, których używa ogromna część społeczeństwa (ponad 900 mln każdego miesiąca), to sposób na skuteczne przybliżenie tej technologii bardzo szerokiej grupie odbiorców. W połączeniu z fotorealistycznym metawersum, niezaprzeczalnie możemy stwierdzić, że żyjemy w przyszłości.
W Kaizen Ads (カイゼンアッズ)
AI występuje nie tylko w naszej nazwie 🙂
Zapraszamy do śledzenia naszej nowej Serii:
愛とAI – “Ai to AI” – w wolnym tłumaczeniu “Z miłości do AI”
Jeśli zastanawiasz się jak wdrożyć AI do swojego biznesu lub chcesz żebyśmy przeprowadzili dla Ciebie szkolenie z ChatGPT, Midjourney i innych narzędzi opartych o sztuczną inteligencję daj znać.
Wyślij wiadomość
kontakt@kaizenads.pl
Zadzwoń:
+48 881 228 124
Komentarz specjalisty