ChatGPT, jak i inne narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji dopiero wchodzą do powszechnego użycia. Zanim staną się tak popularne ja googlowanie, musimy nauczyć się z nich odpowiednio korzystać.
Okazuje się jednak, że zarówno ChatGPT, jak i Midjourney nie są tak proste w użyciu, jak mogłoby się to wydawać. Kluczem do uzyskania zadowalających efektów od generatywnej sztucznej inteligencji, jest stworzenie właściwego prompta.
Czym jest promptowanie i dlaczego stanowi podstawę korzystania z narzędzi AI?
Promptowanie, to nic innego jak wydawanie poleceń sztucznej inteligencji. Polecenie to musi być jednak napisane w taki sposób, aby generatywna sztuczna inteligencja zaserwowała zadowalającą odpowiedź.
Choć nie jest to „rocket science”, tak opanowanie właściwych promptów zajmuję trochę czasu i wymaga precyzji. Najpopularniejsze dziś narzędzia AI, takie jak ChatGPT, Midjourney, Bing, czy dopiero co dostępny w Polsce Bard od Google, bazują właśnie na promptowaniu text-to-text oraz text-to-image.
Trash-in-trash-out, czyli dlaczego tak ważna jest konstrukcja prompta?
Wyobraź sobie, że wchodzisz do ulubionej japońskiej restauracji i już w drzwiach krzyczysz do kelnera „suuuuushiiii!”.
Po 20 minutach zapewne dostaniesz podstawowy zestaw Nigiri, a przecież dziś tak bardzo masz ochotę na futomaki albo kurczaka teriyaki.
Jeżeli następnego dnia przyjdziesz do tej samej restauracji i powiesz:
„Ohayou gozaimasu, poproszę Hosomaki, Kappa maki oraz Tempura maki. Do tego raz kurczak teriyaki i sake”
to dostaniesz dokładnie to, czego oczekujesz.
Dokładnie tak samo jest z promptowaniem. Precyzja w promptowaniu ma bezpośrednie przełożenie na precyzję odpowiedzi generatywnej sztucznej inteligencji. Nazywane jest to także zasadą „trash-in-trash-out”. Jeżeli zapytanie jest ubogie w szczegóły i nieprecyzyjne, to dokładnie taka sama będzie odpowiedź od AI.
Promptujemy! Jak skonstruować dobry prompt?
Na pierwszy ogień idzie ChatGPT. Poniższe screeny pochodzą z wersji 3,5, która dostępna jest za darmo dla wszystkich.
Załóżmy, że zakładasz japońską restaurację i potrzebujesz hasła reklamowego na ulotki/baner/neon/whatever.
Pytając ChatGPT 3,5 maksymalnie prostym prometem:
„napisz hasło reklamowe dla japońskiej restauracji”
otrzymasz taką odowiedź:
Jeżeli jednak Twój prompt będzie napisany tak:
„wciel się w eksperta od marketingu oraz znawcę kultury japońskiej. Stwórz hasło reklamowe dla japońskiej restauracji”
to otrzymasz taki wynik:
To oczywiście jedynie przykład, ale pokazuje on, że precyzja prompta zasadniczo wpływa na odpowiedź.
Dokładnie tak samo sytuacja wygląda w MidJourney, czyli najpopularniejszym generatorze obrazów AI, który dostępny jest dziś w sieci.
Przy prostym promecie:
„ninja”
Midjourney zaproponuje to:
Jeżeli jednak rozbudujesz prompt o takie szczegóły jak:
„close up photography of ninja warrior, hyperrealistic, soft shadows, clean sharp focus, 32K UHD, STUNNING DETAILS, film photography –ar 16:9 –style raw –s 250”
to wynik będzie całkowicie inny:
Wyszukiwanie informacji w sieci z narzędziami AI
Postęp w obrębie chatbotów i generatorów grafik idzie w ekstremalnie szybkim tempie. Świetnym tego przykładem jest fakt, iż ChatGPT jest teraz już w stanie przeglądać sieć w poszukiwaniu informacji. Dzięki temu w trakcie wyszukiwania informacji nie musimy bazować na „natywnej wiedzy” Chatbota zgromadzonej do września 2021.
OpenAI wprowadziło do ChatGPT 4 opcję przeglądania sieci, jednakże na ten moment opcja ta została wyłączona ze względu na generowane problemy. Poniższy test robiony był, kiedy opcja ta była jeszcze dostępna. W przeciągu następnych tygodni z pewnością powróci możliwość przeglądania sieci przez ChatGPT4. Pytanie było zainspirowane artykułami z działu HiMizu w temacie Broadcast Channel.
Aby skorzystać z takiego chatbota surfującego po sieci trzeba zaznaczyć odpowiednią rubrykę w opcjach.
Przy włączonej opcji „Browse with Bing” wynik zapytania „czym jest kanał nadawczy na instagramie” wygląda tak:
Jeżeli nie ma się dostępu do płatnej wersji Chatbota od OpenAI zawsze można skorzystać z Binga, który dostępny jest w desktopowej przeglądarce Edge lub mobilnej wersji Microsoft Bing. Pytając Binga o kanał nadawczy na instagramie, dostaniemy od niego taką odpowiedź:
Zarówno w ChacieGPT jak i w Bingu w odnośnikach wyświetlane są źródła, skąd chatbot czerpał informacje. Warto jednak pamiętać o fact-checkingu, ponieważ sztuczna inteligencja ma tendencję do halucynacji (udzielania nieprawdziwych informacji), choć OpenAI pracuje nad zażegnaniem tego problemu.
Z narzędziami AI jest jak z młotkiem – jeden z jego pomocą wybuduje piękny, drewniany dom, inny zaś rozkwasi sobie palec 😉 To dlatego tak ważne jest, aby szkolić się z obsługi narzędzi AI, które pomogą w codziennych zadaniach, zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym.
W Kaizen Ads (カイゼンアッズ)
AI występuje nie tylko w naszej nazwie 🙂
Jeśli zastanawiasz się jak wdrożyć AI do swojego biznesu lub chcesz żebyśmy przeprowadzili dla Ciebie szkolenie z ChatGPT, Midjourney i innych narzędzi opartych o sztuczną inteligencję daj znać.
Wyślij wiadomość
kontakt@kaizenads.pl
Zadzwoń:
+48 881 228 124
Komentarz specjalisty